5 måder, hvorpå kost kan forbedre din sundhed

Kost kan have en stor påvirkning på din sundhed. Derfor har samlet 5 måder, hvorpå du kan forbedre din sundhed ved at fokusere på kosten.

Stærke knogler og tænder

En diæt med tilstrækkelig calcium og magnesium er nødvendig for stærke knogler og tænder. Det er vigtigt at holde knoglerne sunde for at forhindre  og slidgigt senere i livet.

Hvis du skal have fødevarer, der er rige på calcium, skal du kigge efter produkter som mejeriprodukter med lavt fedtindhold, broccoli, blomkål, kål, fisk på dåse dåse fisk, tofu og grønsager generelt. Mange korn og plantebaseret mælk er desuden også beriget med calcium.

Magnesium er rigeligt i mange fødevarer, og de bedste kilder er bladgrønne grøntsager, nødder, frø og fuldkorn.

Forbedret hukommelse

En sund kost kan hjælpe med at forhindre demens og kognitiv tilbagegang. Undersøgelser har vist at næringsstoffer og fødevarer, er med til at beskytte mod disse bivirkninger. De fandt, at følgende var gavnlige, herunder vitamin D , C og E, omega-3 fedtsyrer, fisk. Derfor er mange diæter med fisk populære, da de indeholder mange af disse næringsstoffer.

 

Forbedret tarmfunktion

Tykktarmen er fuld af naturligt forekommende bakterier, der spiller vigtige roller i stofskifte og fordøjelse. Visse bakteriestammer producerer også vitamin K og B, som er gavn for tyktarmen. Disse stammer hjælper også med at bekæmpe skadelige bakterier og vira.

En diæt med lavt fiberindhold og højt sukker og fedt ændrer tarmmikrobiomet, hvilket øger betændelsen i området. Imidlertid giver en diæt rig på grøntsager, frugter, bælgfrugter og fuldkorn en kombination af prebiotika og probiotika, der hjælper gode bakterier til at trives i tyktarmen.

Fermenterede fødevarer, såsom yoghurt, kimchi, surkål, miso og kefir, er rige på probiotika. Fiber er et let tilgængeligt prebiotikum, og det er rigeligt med bælgplanter, korn, frugt og grøntsager. Fiber fremmer også regelmæssige tarmbevægelser, hvilket kan hjælpe med at forhindre tarmkræft og divertikulitis .

 

En god nats søvn

En række faktorer, herunder søvnapnø, kan forstyrre søvnmønstrene. Søvnapnø opstår, når luftvejene gentagne gange blokeres under søvn. Risikofaktorer inkluderer fedme, alkohol og en usund kost. At reducere forbruget af alkohol og koffein kan hjælpe med til at sikre en afslappende søvn, uanset om en person har søvnapnø eller ej.

 

Bedre humør

Nye evidens tyder på en tæt forbindelse mellem diæt og dit humør. Undersøgelser har vist at en diæt med en høj glykæmisk belastning kan forårsage øgede symptomer på depression og træthed.

En diæt med en høj glykæmisk belastning inkluderer mange raffinerede kulhydrater, såsom dem der findes i sodavand, kager, hvidt brød og kiks. Grøntsager, fuld frugt og fuldkorn har en lavere glykæmisk belastning.

Mens en sund kost kan forbedre det generelle humør, er det vigtigt for personer med depression at søge lægehjælp eller Terapi i højbjerg og risskov.

Bogmærk Permalink.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *