Sådan kan du blive sundere ved at spise langsommere

Indholdsfortegnelse

En sund kost er videnskabeligt bevist at give en lang række sundhedsmæssige fordele, som blandt andet inkluderer at kunne reducere din risiko for flere kroniske, mentale og psykiske sygdomme. Herunder kan desuden nævnes risici for et for højt blodtryk, diabetes, hjertesygdomme og hjerteanfald, problemer med galdeblære, slidgift, søvnproblemer og åndedrætsbesvær, smerter i kroppen en lav livskvalitet, depression, angst og Stress.

Derfor er det vigtigt at du overordnet formår at holde din krop sund samt at få foretaget ændringerne i din kost, som kan give dig et sundt og langt liv. At foretage større ændringer i din diæt kan dog virke meget overvældende sådan lige at kaste sig ud i. I stedet for at foretage disse store ændringer kan det derfor være bedre at starte i det små med mindre ændringer, der er lette at tage til sig og gøre til en del af ens egen livsstil. Derfor vil vi her komme med et forslag til, hvordan du allerede i dag, kan gøre noget ved dette, som kan hjælpe dig til en større livskvalitet.

Tag det med ro

Det tempo, som vi mennesker spiser i kan spille en stor rolle i forhold til vores vægt. Faktisk viser undersøgelser, der sammenligner forskellige hastigheder at spise i, at at de som spiser hurtigt, er op til 115% mere tilbøjelige til at være overvægtige end de, der faktisk spiser langsomt.

Din appetit styres altså af, hvor mæt du bliver af den mad du spiser, som så styres af dine hormoner. Disse hormoner signalerer til din hjerne, om du er sulten eller mæt. Det tager dog cirka 20 minutter for din hjerne at modtage disse beskeder, så at spise din mad langsommere ville derfor give din hjerne den tid, som den har brug for til at opfatte, om du er blevet mæt eller ej.  Undersøgelser har bekræftet dette faktum og vist, at det at spise langsomt kan reducere antallet af kalorier, som du indtager ved hvert måltid og derved faktisk hjælpe dig med at tabe dig.

At spise langsomt er også knyttet til en mere grundig tygning af maden, hvilket også har været forbundet med bedre vedligeholdelse af vægten samt en lang række øvrige sundhedsmæssige fordele. Derfor kan du ganske enkelt ved blot at gøre noget så simpelt som at spise din mad noget langsommere og tygge den oftere, faktisk reducere din risiko for at spise for meget og dermed risikoen for at blive overvægtig.

 

Bogmærk Permalink.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *