Sådan kan du spise sundere mad ude

At vælge nærende og sund mad på de fleste restauranter kan være noget af en udfordring. Især når menuer har lækre beskrivelser eller fristende fotos – og du er sulten. De fleste restauranter har mindst et par sunde alternativer, og disse kan typiskbemærkes i menuen. Restauranten kan også holde separate menuer til spisesteder, der følger special diæter. For eksempel kan du finde menuer med lavt fedtindhold, glutenfri eller kulhydratfattige menuer at se på. Vær ikke bange for at spørge din tjener, hvis du ikke finder noget sundt og tiltalende i hovedmenuen.

Sådan vælger du de rigtige hovedretter

Start med at tjekke menuen for de sundeste hovedretter. De bedste valg er ofte:

  • Fisk eller skaldyr som krabber, muslinger eller kammuslinger
  • Magert kød, som oksekød
  • Fjerkræ, som kylling eller kalkun
  • Bælgplanter såsom bønner eller linser
  • Vegetariske hovedretter

Sørg derefter for, at tilberedningsmetoden er passende. Du ønsker ikke at tilføje for mange kalorier fra overskydende fedt eller for meget natrium. Dine bedste valg er derfor at gå efter dampet, kogt, bagt, pocheret eller grillede retter. Til gengæld bør du gå langt udenom mad der er steget – særligt friturestegte retter. Fødevarer der tilberedt efter disse metoder, kan nemlig ofte indeholde et højt fedtindhold og kalorier, og de kan også have højt natriumindhold.

Valg af salater

Salater kan ofte være et godt valg, men ikke alle salater er nødvendigvis sunde, fedtfattige eller kaloriefattige. Mange af dem er, især hvis de indeholder masser af grøntsager og frugt, men du kan stadig få for meget fedt og for mange kalorier, hvis de er fyldt med tykke cremede dressinger og ost. Hold dig derfor væk fra  den slags og taco salater eller salater toppet med kyllingestrimler, fordi de indeholder meget fedt, kalorier og natrium.

Hvad kan du ellers gøre?

Kan du ikke se nogle sunde retter i menuen eller er der ingen retter, der tiltaler dig? Vær ikke bange for at bede din tjener om hjælp. Normalt kan de udelade mange af de ingredienser, som du ikke ønsker i en bestemt ret, eller man kan bestille erstatninger i stedet for de mere fedt- og kalorieholdige fødevarer.  Hvis du vil have dessert, skal du desuden helst vælge noget, der indeholder frisk frugt eller bær i stedet for fødevarer med et højt kalorieindhold, såsom tærter, kager eller isdesserter.

Massage Pistoler kan desuden være et godt værktøj til at være med til at øge dit blodomløb i kroppen og sætte gang i dit system. 

Bogmærk Permalink.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *